Motovirus.com;

2005 yılını 2006 ya bağlayan gece yani 0cak 2006 da yayın hayatına geçmiş, motosiklet camiasına yeni bir soluk getiren, motosiklet kullanıcılarının kolayca tüm bilgilere ulaşabileceği bir forum olma özelliğini taşımaktadır. Motosiklet adına tüm merak ettiklerinize kolayca ulaşabilir, merak ettiğiniz başlıkları konu haline getirerek diğer üyelerimizden destek isteyebilirsiniz. MV nin en büyük özelliği ise AİLE kavramını kullanıcılarına en yi şekilde aktarması ve AİLENİN bir parçası olmalarını sağlamaktır.

Üye Girişi

Şifrenizi unuttuysanız tıklayın?

Hemen Üye Olun!

MV’ye üye olmak için kayıt formunu doldurarak size gelecek olan aktivasyon kodunu onaylamanız yeterli olacaktır. Aktivasyon kodu mail adresinizin junk mail ( önemsiz postalarına ) düşebilir. Eğer aktivasyon kodu mailinize gelmedi ise info@motovirus.com a mail atarak üyeliğinizin onaylanmasını isteyiniz.

motosiklet forum üye kayıt





Motovirus.com



Teknik Bilgiler Motosiklet Hakkında Bİlmediklerinizi Teknik Bilgileri ve Tüm Sorunları Buradan Paylaşabilirsiniz

Tags:

Yanıtla
Eski 13-03-2009, 12:26   #1 (permalink)
Moderator
 
mertmertmert kullanıcısının avatarı
 
Giriş: Dec 2005
Mesaj: 11,505
Subaplar, Çalışma Prensipleri ve Arızaları

İçten yanmalı 4 zamanlı motorların ve daha sonrasında motosikletlerin icadından bu güne motosikletler ve motorları bir çok değişime uğramışlardır. Ancak subaplar, motosiklet motorlarının en önemli parçalarından biri olmaya devam etmektedir.
Subaplar , silindir içerisine giren benzin-hava karışımının akışını kontrol ederler. Silindir içerisinde yanma esnasında oluşan çok yüksek basıncı tutarlar ve yeni gelecek taze karışıma yer sağlamak için yanmış gazların silindirden çıkmasına müsade ederler. Bu işlemler sırasında en çok yükü üstlenen ise egsoz sübabıdır.

Dört zamanlı bir motor, emme, sıkıştırma, yanma ve egzoz zamanlamalarına sahiptir. Ancak supap çalışması için sadece iki zamanlamaya gerek vardır: emme ve egzoz zamanlamaları. Bu yüzden supap mekanizması tek bir motor çevrimini tamamlamak için krank milinin her iki turunda eksantrik mili bir kez dönerek emme ve egzoz supaplarını çalıştıracak tarzda tasarlanmıştır.
Krank mili zamanlama dişlisi krank milinin bir ucuna bağlanmıştır ve eksantrik mili zamanlama dişlisi egzoz eksantrik milinin ucuna tutturulmuştur. Egzoz eksantrik mili bir egzantrik zinciri ( ki bu arabalarda vebazı motorlarda triger kayışı diye geçer ) üzerinden krank mili tarafından tahrik alır. Emme eksantrik mili, emme ve egzoz eksantrik milleri arasındaki dişlilerden tahrik alır. Eksantrik mili zamanlama dişlisinin diş sayısı krank mili zamanlama dişlisinin diş sayısının iki katıdır.(Böylece eksantrik mili, krank milinin her iki turunda bir tur döner.)

Egzantrik mili yada diğer adı ile kam milinin üzerinde kam denilen parçalar vardır.

Kam milinin haraket ettirdiği parçalar ise subap iteceği ve subap ayar vidasıdır. Subap ayar vidası subapın aralık ayarının yapılmasına yarar. Subap siteminde buluna diğer parçalar ise subap yayı, subap klavuzu ve subap yuvası yada diğer adı ile subap kayıtlarıdır. Daha önce yazdığım gibi motor, motorsiklet saatte 60 km hızla diderken subaplar dakikada 1000 defadan fazla açılıp kapanır.

Emme ve egsoz subapları yapı,şekil ve ölçü bakımından birbirlerine benzerler. Emme zamanında bol havanın girmesi, egsoz zamanında da yanmış gazların kolay ve çabuk atılmasını sağlayacak şekilde yapılmışlardır.Subaplar ağır şartlar altında çalıştıkları için bilhassa yüksek ısıya dayanıklı metal alaşımlardan yapılmaktadır. Aliminyum ve çelikten, son zamnalarda ise titanyumlu karışımlardan oluşan subaplar korozyana karşıda dayanıklıdır. Egsoz subaplarının bazılarınında ki yeni teknoloji motosiklet motorlarının çoğunda subapların sap kısımlarının içi boştur ve buraya daha iyi soğuma sağlamak için soyum doldurulmuştur. Subap sapının içinde buluna sodyum, subapın çalışması esnasında üzerine aldığı ısının bir kısmını absorbe eder. Egsoz subabı çalışma sırasında içeri alınan hava ile bir miktar soğuma sağlar hemen arkasından yanan karışımın sıcak alevlerine maruz kalır. Tam gazın çıkış anında ise 1200 derece fahrenayt yada 650-700 santigrat derece sıcaklığa ulaşır. İşte bu sıcaklıklarda dakikada 1000 kez hareket eden subap sitemlerinin uzun ömürlü olması ancak subap ayarlarının verilen tolarenslara uygun olması ile sağlanır.
İmalatçılar, subapları akkor dereceye kadar ısındığı halde bozulmayan çok dayanıklı malzemelerden yaparlar. Fakat en yüksek kalitede olan subaplar bile uygun şekilde soğutulmazlarsa uzun süre çalışamazlar. Subaplar üzerinden ısı iki yoldan atılır. Birncisi subap yüzetinden, subap yuvasına ve oradan da soğutma suyuna, ikincisi ise subap sapından subap kılavuzuna oradan da soğutma suyuna.


SUBAP ZAMAN AYARLAMASI
Motorda ki çalışma zamanlarının sırasının ve devam süresinin doğru olarak muhafaza edilmesi şarttır. Bu çalışmaları eksantrik milinin krank miline göre durumu tayin eder. Krank milinin hareketi motosiklet motorların da genellikle zincirle nakledildiğinden imlatçılar her iki mil üzerinde bulunan dişililerde ki merkezleri birleştirecek zincir bakla sayılarını ve dişli boyutlarını ayarlayarak 1/2 oranında çalışmayı sağlarlar. İki mil üzerinde de bu ayarlamaları yapacak nokta veya işeretler mevcuttur.
SUBAP ARIZALARI
- Subap yüzeyi yanması.
- Subap sıkışması.
- Subap kırılması.
- Subap aşınması.
- Subap yüzeyinin çukurlaşması, çanaklaşması.
- Subap yarlarının bozulması.
- Subap zamanlama ayarlarının bozulması.

SUBAP ARIZALARININ BELİRTİLERİ
Subap arızaları motor revizyon yada başka bir işlem içim söküldüğünde tespiti kolaydır. Fakat bazı belirtiler meydana gelen, gelebilecek arızaları önceden tespit etme imkanı sağlar.
1- YAĞ SARFİYATININ ARTMASI
Üstten sübaplı motorlarda aşınmış subap mili ve kılavuzları fazla miktarda yağın veya egsoz manifoltuna sızmasını önleyemez ve motor yağ yakma tabir edilen olayı gerçekleştirir.
2- MOTORUN SESLİ ÇALIŞMASI
Subap iteceklerinde oluşan aşırı boşluk veya subap milinin aşınmasından oluşur. Motor şakırtılı bir sesle çalışır.
3- EKSOZ GAZININ DUMANLI OLMASI
Egsoz gazının mavi dumanlı olması subapları aşınmasından oluşur.
4- MOTOR GÜCÜNÜN AZALMASI
Subap yanmaları veya ykarda ki diğer sebepler ( kaçırmalar, sızmalar ) nedeni ile motorda güç azalması görülür.
5- RÖLANTİDE DÜZENSİZ ÇALIŞMA
Kaçıran, sızdıran subaplar silindirlerde balanssız bir çalışmaya sebep olurlar. Bu her silindirden eşit güç alınmaması nedeni ile oluşur. Arıza rölantide düzensizlik şeklinde fark edilir. Çünkü üst devirlerde anlaşılmaz.
6- EMME MANİFOLTUNDA GERİ ATEŞLEME
Kaçıran veya sıkışa, sızdıran emme subapı ateşlemenin emme manifoltuna geçmesine sebep olur.
7- SUSTURUCU İÇERİSİDE YANMA VE PATLAMA
Kaçıran, sıkışık, sızdıran egsoz subapları yanmanın sustucuda devam etmesine sebep olur. Bu susturcu içerisinde patlama sesleri ve susturucudan çıkan mavi renkli alevle anlaşılır.
8- MOTORDA KOMPRESYONUN DÜŞMESİ
Arızalı subap sistemi motorda kompresyonun düşmesine sebep olur. Normalde kompresyona bıraktığımız motor kendini devrini ayarlayamaz ve kendini salar.
SUBAP AYARININ YAPILMASI
Motor bloğu yan yüzeyindeki supap kapağı sökülür. Bazı motorlarda ayarın yapılmasını kolaylaştırmak amacı ile emme ve egzoz manifoltlarının komple sökülmesi gerekmektedir.
Önce 1. silindirin pistonu (Ü.Ö.N.) ateşleme zamanına getirilir. Bu iş için kardeş çalışan silindirlerin supap bindirme konumlarından yararlanılır. Dört silindirli bir motorun birinci silindir pistonunun ateşleme zamanına getirilmesi için kardeş çalışan 4. silindirin supapları bindirme konumunda olmalı. Yani egzoz supabının kapanıp emme supabının açılacağı ana getirilir.
Bu durumda 1. silindirin supap boşlukları bir yaprak sentille ölçülür. Normal boşlukta hareket ettirilen sentilin yüzeylere sürtündüğü hissedilmeli ve 0.001inç (0.025mm) den daha büyük sentil boşluğa girmemelidir.
Eğer boşluğun ayarlanması gerekiyorsa L tipinde iki adet yassı açık ağızlı anahtar kullanılarak ayarlama gerçekleştirilir. Ayar iticinin üst ucuna yerleştirilen ayar vidasının döndürülmesi ile sağlanır. Bunun için anahtarın biri ile itici tutulur diğeri ile de ayar vidası döndürülür. Bu sırada sentil boşlukta hareket ettirilirken vida döndürülerek ayarlama yapılır. Vida kendini sikan tiptir .Anahtar kullanılmadığı sürece dönme yapamaz.
Birinci silindirin supapları bu şekilde ayarlandıktan sonra ateşleme sırası izlenerek diğer silindirlerin supapları da aynı şekilde ayarlanır.
Ayarlar tamamlandıktan sonra motor çalıştırılır ve sesler dinlenir bunun için özel dinleyici cihazları veya pratik olarak 40-50 cm uzunluğunda bir su hortum parçası kullanılabilir gerekirse motor çalışırken supap boşlukları kontrol edilir.

Subap ayarı yaparken “Filler Çakısı” denilen bir alet kullanılır.

Sonuç olarak subapların sağlıklı çalışabilmesi için üretici firmanın belirtmiş olduğu toleransları mutlaka uygulamak gerekir. Ayrıca soğutma siteminin, karbüratör veya enjeksiyon siteminin, bujilerin, egsoz siteminin düzenli bir şekilde çalşıyor olması gereklidir.
Son olarak da şunu söyleyeceğim.
KESİNLİKLE BU TİP AYARLAR HER NE KADAR KONUYA HAKİM OLSAK DA TECRÜBELİ BİR TEKNİSYEN TARAFINDAN YAPILMALIDIR


ortasehpa.com dan alıntıdır
__________________
motosikletlerim
mertmertmert is offline  
Bu Mesajı Facebookta Paylaş!
Alıntı Yaparak Cevapla
Eski 13-03-2009, 12:53   #2 (permalink)
Motosiklet Sevdalısı
 
ağırabi kullanıcısının avatarı
 
Giriş: Dec 2008
Mesaj: 2,073
paylaşım için teşekkürler.süper ötesi bir bilgi.

bir kaç önemli bilgide ben ilave edeyim.öhü öhü bunlar benim bilgilerimdendir ücretsizdir.

sibobların çalışırken silindir kapağı içindeki yuvasına gayt denir.bu gaytlarda sibob sapı aşağı yukarı hareket eder.amaç sibob un sürekli olarak silindir kapağı üzerindeki sibob yuvasına tam oturması içindir aksi olursa yani sibob gaytında boşluk olursa sibob silindir kapağındaki yuvasına tam oturmaz ve buna sibob kaçırma olayı denir.tabiki çekişten düşer yağ yakar hele hele sabah ilk çalıştırmada arkadan tam duman yapar.
ve bu işlem uzun süre tamir edilmezsede bu sefer silindir kapağındaki sibob yuvasınıda bozar.söküp kapağa yüzük geçirmek lazımdır.
sibob kesti derler bilinki egsozt sibobu yanmıştır çünkü en çok ısıyı o görür motor çok tekler.bilinki bir motor söktüğünüz zaman sadece rektifiye ve piston değişimi ile düzelmez mutlaka siboblar ve silindir kapağıda elden geçmelidir.

sibob lastikleride çok önemlidir yağ pompası tarafından silindir kapağına basılan yağın yanma odasına girişini engeller motorun düzenli çalışmasını sağlar.şöyle düşünün motoru rektifiye edin yeni piston segman alın silindir kapağını ve sibobları değiştirin eğerki yeni sibob lastiği değişmemişseniz motor doğru çalışmaz aman dikkat o lastikler çok iş görüyor.kolay gelsin
ağırabi is offline  
Bu Mesajı Facebookta Paylaş!
Alıntı Yaparak Cevapla
Eski 13-02-2010, 21:29   #3 (permalink)
Motosiklet Sevdalısı
 
numan_tas kullanıcısının avatarı
 
Giriş: Jan 2006
Yaş: 22
Mesaj: 1,594
numan_tas kullanıcısına ICQ aracılığı ile mesaj yolla numan_tas kullanıcısına AIM aracılığı ile mesaj yolla numan_tas kullanıcısına MSN aracılığı ile mesaj yolla numan_tas kullanıcısına Yahoo aracılığı ile mesaj yolla Send a message via Skype™ to numan_tas
150 cc lik bir motorun eksoz ve emme sübap sentili kaç mm olmalıdır ? İnternette aradım ama bulamadım (Daha doğrusu buldum ama herkes kafasına göre farklı değerler söylüyor. Motovirusde bu konulardan anlayan uzman üyeler olduğu için buraya soruyorum)

ve bir soru daha:

Silindirin en üst noktada olduğunu nasıl anlarız ?
__________________
SUBWAY Rock Cafe
numan_tas is offline  
Bu Mesajı Facebookta Paylaş!
Alıntı Yaparak Cevapla
Eski 13-02-2010, 23:38   #4 (permalink)
Motosiklet Tutkunu
 
mniz kullanıcısının avatarı
 
Giriş: Jul 2006
Yaş: 62
Mesaj: 121
mniz kullanıcısına Yahoo aracılığı ile mesaj yolla
Alıntı:
numan_tas tafarından gönderildi Mesajı Görüntüle
150 cc lik bir motorun eksoz ve emme sübap sentili kaç mm olmalıdır ? İnternette aradım ama bulamadım (Daha doğrusu buldum ama herkes kafasına göre farklı değerler söylüyor. Motovirusde bu konulardan anlayan uzman üyeler olduğu için buraya soruyorum)

ve bir soru daha:

Silindirin en üst noktada olduğunu nasıl anlarız ?
Emme 0,08mm,Egzos 0,10mm olmalıdır.Dediğin gibi 0,05 ten 0,12 ye kadar değerler veriliyor.Ben ikisinide 0,10mm yapmıştım ve hala güzel çalışıyor ama ilk fırsatta emmeyi 0,08 yapacağım.
Üst ölü noktayı kesin olarak bulabilmek için sübapları örten üst kapağı ve bujiyi söktükten sonra motoru el ile veya ayak marşıyla çevirip emme subapını gözleyeceksin.Emme subapı açılıp kapandıktan sonra piston yukarı çıkmaya başlar.Bu sırada buji deliğinden bir tahta veya plastik çubuk sokarak pistonun yükselişini takip ederek ulaşılan son yükseklik üst olü noktadır.
Hatırlatma: Yakıtın ateşlenmesi piston üst ölü noktaya az kala meydana gelir,yakıt yanmaya başlar,piston bu sırada üst ölü noktayı geçip aşağıya inmeye başlama noktasında yanma tam anlamıyla olur,basınç pistonu kuvvetle aşağı iter.Yakıtın üst ölü noktaya gelmeden ateşleme zamanını ayarlamaya Avans ayarı denilir.
mniz is offline  
Bu Mesajı Facebookta Paylaş!
Alıntı Yaparak Cevapla
Eski 24-07-2010, 19:50   #5 (permalink)
Motosiklet Sevdalısı
 
ağırabi kullanıcısının avatarı
 
Giriş: Dec 2008
Mesaj: 2,073
güncel......
ağırabi is offline  
Bu Mesajı Facebookta Paylaş!
Alıntı Yaparak Cevapla
Eski 04-04-2012, 13:31   #6 (permalink)
Motosiklet Sevdalısı
 
ağırabi kullanıcısının avatarı
 
Giriş: Dec 2008
Mesaj: 2,073
güncel....
__________________
tarihini bilmeyen milletler dünü hatırlamaz,bugünü anlamaz,yarını göremez
ağırabi is offline  
Bu Mesajı Facebookta Paylaş!
Alıntı Yaparak Cevapla
Yanıtla

Bookmarks


Şu an bu konuyu görüntüleyen kullanıcı sayısı: 1 (0 üye ve 1 misafir)
 
Konu Araçları

Gönderme Kuralları
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Açık
SimgelerAçık
[IMG] kodu Açık
HTML kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Saat 16:04. Powered by vBulletin Version 3.7.0
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.

TR Çeviri : organik81




1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51